Brankářský kemp v Náchodu

16.12.2015 19:54

Podzimní  brankářský  kemp pod vedením švédských a finských  trenérů

FK Náchod   uspořádal   víkendové setkání věnované   zdokonalokvání brankářských tréninkových postupů  a to nejen  pro hráče  ale i  pro jejich  trenéry. Vše se  týkalo mládežnické kategorie U15-U19. Z našeho klubu se  této akce  zúčastnil  Leoš Škorpík, trenér brankářů  mládeže  společně  se svými svěřenci. Protože Leoš  má  dobré vztahy  i s okolními kluby, tak   jej doprovázel i  brankář z fotbalového klubu z Polné - Šimon Šejstal. Z našeho klubu  to byli  Petr Vopršál a Matěj Škorpík. Ruda Koláček se  bohužel   pro nemoc  nemohl  účastnit.
Celý kemp byl  pod vedením dvou  severských trenérů- Jariho Kinnunena z Finska   a Steffana Ekströma ze Švédska. Tito pánové   jsou  hlavními trenéry brankářů švédských tréninkových center FC Umeå a FC Skellefteå a švédských juniorských reprezentací. 
 
Zeptal jsem se   Leoše  na  podrobnosti  tohoto kempu.
 
Jak ses o této akci dověděl ?
Průběžně  sleduji stránky  FAČRu ,  kde  vyhledávám  informace důležité  pro moje  trénování. Již vloni jsem si  této akce  všiml , bohužel  ale pozdě, přesto jsem   organizátory  kontaktoval   již na jaře a   projevil jsem zájem se  tohoto  kempu  účastnit. Snad i díky  této aktivitě  mě    pořadatelé  oslovili - a to i přesto, že  účastníků  bylo  nakonec  více  než  byl  původní limit. Takže  částečně  díky  své aktvitě  a taky  ochotě  ze strany  organizátorů. 
 
Jak jste se  s trenéry   dorozumívali ?
Oba  trenéři  hovořili  samozřejmě  anglicky, tak pro mnohé z nás  to bylo srozumitelné. Já tedy  anglicky bohužel neumím. Tak  jsem byl vděčný  Davidovi Vikovi ( v současnosti  brankář  A týmu v Náchodě), který  nejen že se  účastnil jako hráč, ale  také  vše překládal. Navíc  mnoho z ukázek a pokynů  bylo jasných a zřejmých   již po  jednom předvedení. Čili  bariéra pro mě  určitě  trochu byla  , ale     díky  těmto dvěma  faktům  to nebylo  tak  hrozné
 
Co sis  do své další tréninkové činnosti odnesl  ty?  
Pro mě    to  byly  dvě informace. Jednak  jsem se ujistil v tom, že naše tréninky a tréninkové jednotky  jsou   v mnoha  ohledech podobné . Tomu jsem byl  rád, že  to děláme relativně dobře a  směr kterým jdeme je správný. Co  bylo pro mě   poučením  je  ale  to, že   tito  trenéři  dbají nejenom o dril a  techniku,  ale  také  hodně  o psychické ladění a  rozpoložení svých svěřenců. Jsou schopni s nimi  diskutovat- "koučovat" o jejich  motivaci k výkonu, postřehy  z trénnku č ze zápasu a vnímat  jejich pohled. To si myslím že  mám  mezery a v tomhle  ohledu chci na sobě  víc pracovat.
Co mě  zaujalo  byla  také vzájemná spolupráce  těchto dvou trenérů. vždy  se spolu střídali v tom, kdo vedl praktickou "machanickou"  část   tréninku  a ten druhý byl prově  ten   spíše pozorující,  hovořící s hráči a   rozebírající  situaci. Z toho mě  vyplynulo ponaučení, že  je dobré ( a skoro bych řekl nutné) aby  u trénování  i menší  skupiny  hráčů  byli přítomni  dva  trnenéři. Oba partneři  s dobrým zaujetím pro  hru , trénink i hráče. To by byl krásný ideál. :-) 
Také jsem si  uvědomil, jak  důležitá je  výchova hráčů v  adekvátních podmínkách. Tito trenéři jsou zkušenými lidmi z mládežnických akademií- a to je  věc, která se nedá ničím nahradit. Za  svůj trenérský život  jsem se již potkal  s hodně  kluky,  kteří byli  výbornými talenty. někteří neměli  sami se sebou dost  trpěivosti, jiní na to neměli podmínky  v rodině. Ale pokud se sejdou ideální podmínky  jak  rodinné , tak hráčské - vytrvalost, trpělivost , cílevědomost, a pracovitost zdravé sebevědomí-  to jsou všechno předpoklkady k tomu , aby  takový hráč  šel dál. Do vyššího centra- v současnosti je to pro nás  Akademie  v Jihlavě. Vím že  někteří hráči   od nás ji již navštěvují a  jsem tomu rád. Je  asi jasné  že   málokterý z klubů kraji  je schopen nabínout  těmto klukům  právě  toto personální zázemí v podobě  zkušených  trenérů a  v navíc  v dostatečném počtu. To je pro mě  další připomínka, že  na to musím myslet, když se setkám právě s takovým  talentem v budoucnu, tak  aby moje snažení   směřovalo tímto směrem.   
  
Co se  líbilo klukům?
Myslím, že  kluci  byli  spokojeni s tím, že   tréninky byly vedeny  s  velkým nasazením,  v dobrém  duchu  a  přátelsky, řekl bych  moderně. A určitě  je muselo potěšit i to , že  většinu cvičení zvládali  stejně  dobře  jako starší  kluci   a řekl bych ( trochu neskromně  samozřejmě :-) ),  že v některých  cvičeních  měli i proti nim navrch. Mám na mysli některé pohybové činnosti, které byly  pro ně  evidentně  něčím, co dělají i na svém, tedy našem  tréninku. Tam se domnívám že měli  dobrý pocit  i oni. O tom, že  to byl dobrý kemp svědčí i to, že se  při  cestě  domů ptali, zdali  bude  kemp i na jaře.:-)    
 
Závěrečné slovo ?
Opravdu  jsem měl z tohoto kempu dobrý pocit. A  samozřejmě  mě potěšila i nabídka  pořádajícího  klubu , zda  se zúčastním i jarního kempu - i to zda  bych byl ochoten aktivně  vystupovat  v roli školícího trenéra. Tak  uvidíme  jak  tahle spolupráce  dopadne. Rozhodně  se na ni těším.
 
děkuji  za rozhovor